În premieră pentru provincia Quebec, Canada, pe 29 octombrie a fost organizat primul Festival al Vinului Moldovenesc (marcă înregistrată Vinohora) cu suportul Ambasadei Republicii Moldova în Canada.
La eveniment au fost prezentate peste 35 de tipuri de vinuri, spumante și divinuri de la producătorii pe care Vinohora îi reprezintă în Canada. Din cauza restricțiilor pandemice, la festival a fost posibilă participarea a aproximativ 50 de persoane, printre care însă s-au regăsit bloggeri, critici de vin, proprietari de restaurante și clienți ai Vinohora. Evenimentul a fost găzduit de restaurantul “Hanul Moldovenesc”. Vinohora a folosit în totalitate resursele proprii pentru a organiza evenimentul. Agenția de Investiție și vinificatorii le-au fost alături cu materiale promoționale, iar Ambasada Republicii Moldova în Canada a oferit suportul său logistic.
Ideea unui festival al vinurilor moldovenești le-a venit organizatorilor cu 3 ani în urmă, dar din cauza pandemiei au fost nevoiți să contramandeze organizarea acestuia. Reacțiile pozitive și aprecierea invitaților n-au întârziat să apară iar aici puteți vedea și părerea unui canadian despre vinurile moldovenești. Organizatorii se arată convinși că astfel de evenimente le vor permite să deschidă mai multe uși în efortul lor de a face Moldova cunoscută și apreciată ca țară producătoare de vinuri.
Vinohora activează în calitate de agent de promovare a vinurilor moldovenești pe piața canadiană. Din 2014 reprezintă 8 vinării: Purcari, Asconi, Cricova, Chateau Vartely, Mileștii Mici, Crama Mircești, Călărași Divin și Kvint.
“În 2014 era foarte greu să promovezi vinurile în Canada, pentru că nimeni nu știa de Moldova ca țară producătoare de vin. Ei sunt familiarizați cu vinurile clasice din Italia, Franța, Spania, mai nou Chile, dar despre Moldova nu au auzit practic nimic.” ne-a spus Ana-Maria Ursu, co-fondatoare Vinohora și membră Diaspora Connect. „Am muncit foarte mult ca vinurile noastre să fie întrebate pe piața canadiană și roadele se văd, dar încă mai e nevoie de foarte multă promovare. Am adus delegații întregi de la SAQ la vinăriile din Moldova, ca să cunoască potențialul vinurilor noastre, am participat la expoziții de profil costisitoare, degustări de vin, până când am reușit să ne creăm o clientelă stabilă.”
Vinohora a ajuns și în cele mai renumite magazine din Montreal și se extinde treptat și pe piața americană, în portofoliul acestora regăsindu-se peste 90 de produse pentru toate buzunarele și preferințele. Grație eforturilor Vinohora, vinurile și spumantele de la Asconi, Cricova și Mileștii Mici pot fi văzute și degustate în toate lounge-urile din Aeroportul din Montreal și la clasa business a zborurilor, iar în curând, compania speră să se extindă și în alte provincii.
Una dintre cele mai frecvente întrebări ale canadienilor care află despre vinul moldovenesc este de ce e atât de ieftin? Ana-Maria Ursu ne-a explicat că au existat și situații când un client a refuzat un contract pentru că i s-a părut suspect că un spumant poate avea un astfel de preț. Ana-Maria își explică reținerea canadienilor de a opta pentru vinurile moldovenești, prin faptul că nu sunt familiarizați cu acestea. Însă asta n-a făcut decât să motiveze Vinohora să organizeze acest festival, iar pentru edițiile viitoare organizatorii spun că au planuri și mai mari. „Avem potențial, avem vinuri de calitate, însă e nevoie de mai multă promovare și deschidere din partea autorităților din Moldova pentru a construi un viitor frumos al vinurilor moldovenești aici în Canada.” a conchis Ana-Maria Ursu.