burger icon

Oleg Chiriță: „Diaspora trebuie recunoscută ca un partener”

Sursa · Radio Europa Liberă 16.12.2020 13:12

Participarea moldovenilor din diaspora la alegerile prezidențiale din 2020 a bătut toate recordurile, cu peste 260 de mii de votanți în al doilea tur de scrutin. Votul diasporei a reprezentat circa 16% din total, făcând din acest electorat un factor de schimbare, de care trebuie să țină cont politicienii de la Chișinău.

Stabilit la Bruxelles de mai bine de 11 ani, Oleg Chiriță este șeful Departamentului Inițiative Globale în cadrul Centrului Internațional pentru Elaborarea de Politici în domeniul migrației (ICMPD), o organizație internațională interguvernamentală. E expert în domeniul mobilității umane, migrației, dezvoltării și diasporei. În interviul acordat Europei Libere el sugerează că președinta proapăt aleasă Maia Sandu ar trbui să se gândească cum poate fi folosit potențialul diasporei moldovenești.

Europa Liberă: Și cum ar trebui să fie valorificat acest imens capital al diasporei pentru și în Republica Moldova?
Oleg Chiriță: „În primul rând, diaspora trebuie să fie recunoscută ca un partener, nu ca un dușman, nu ca un inamic public, dar ca un partener.”

Europa Liberă:Ca partener e recunoscută atunci când e vorba despre remitențe...
Oleg Chiriță: „Păi da, într-adevăr, pe parcursul anilor volumul de remitențe a crescut, s-a mai diminuat, dar oricum remitențele reprezintă un flux financiar destul de important în economia Republicii Moldova, cifrele oficiale arată că anul trecut moldovenii au transferat două miliarde de dolari, ceea ce reprezintă 16 la sută din PIB. În trecut, ponderea în PIB era mult-mult mai mare, dar cetățenii pot contribui la dezvoltarea socio-economică și culturală a țării și prin alte măsuri, bunăoară, prin transferul de cunoștințe și capital.

Diaspora este masa critică care ar putea să ne promoveze țara.

O altă modalitate, și în acest sens trebuie să construim punți de încredere între stat și cetățeni, este reprezentarea Republicii Moldova la nivel global, așa cum, bunăoară, o fac eu, scuzată să-mi fie lipsa de modestie. Eu lucrez pentru o organizație internațională și ceea ce fac mereu este să promovez Republica Moldova la cele mai înalte forumuri internaționale, conferințe ș.a.m.d. Într-adevăr, noi avem nevoie de ambasadori și iată că diaspora este masa critică care ar putea să ne promoveze țara, iar noi dorim să fim mândri de țara noastră. Moldova are nevoie de prieteni oriunde în lume, țara nu este prea cunoscută. Aș putea să vă spun tot felul de bancuri, pentru că am fost în peste 100 de țări...”

Citește în continuare pe Radio Europa Liberă. 

burger icon